Buna ziua, BistrițaTu cu orașulCampania taTotul personalDe cadou
2019-9-4

Despre 5 ani de excelență în antreprenoriat...de vorbă cu Cristina Grancea

Într-o lume aflată în continuă mișcare, grabă și alergătură, o lume în care timpul ne lasă impresia că se comprimă și nu ne mai încadrăm în parcursul unei zile pentru a finaliza tot ce ne-am propus, apare tot mai mult necesitatea de a-i lăsa pe cei dragi și în vârstă în grija unei persoane profesioniste și autorizate, pe care să ne putem baza cu încredere. Serviciile profesioniste de îngrijire a persoanelor vârstnice sunt tot mai căutate atât la nivel internațional, cât și în România, de cei cărora timpul nu le permite să le ofere acestora grija, atenția și îngrijirea corespunzătoare. Cristina Grancea, managerul companiei SylvianCare, care furnizează în Marea Britanie servicii de îngrijiri la domiciliu persoanelor vârstnice, și a căminului rezidențial Zinnia Casa Maria din Viișoara, ne povestește într-un interviu acordat platformei Bună ziua, Bistrița! despre parcursul său profesional și al companiei pe care o reprezintă. Cunoștințele, competențele, abilitățile și experiența acumulată permit astăzi companiei SylvianCare să transmită mai departe modelul lor de business în regim de francize.


Când a început povestea Sylviancare și care au fost pașii ce au anticipat deschiderea firmei? De unde a survenit ideea deschiderii unei afaceri în acest domeniu?


Povestea Sylviancare a început în anul 2014. La momentul respectiv, eu absolvisem Masterul în Psihologie la Universitatea din Greenwich și nu mai doream să mă întorc la jobul de asistent social. Doream o schimbare pentru cariera mea. La acea vreme, fratele meu lucra în domeniul îngrijirii persoanelor vârstnice în UK. Ca al doilea job, făcea și recrutări pentru acest domeniu. Ne-am hotărât să deschidem împreună o companie de îngrijire persoane vârstnice în comunitate și să facem recrutări până primim licența de funcționare ca Health Care Provider, pe care am obținut-o în Decembrie 2014. Am ales acest domeniu deoarece Anca Tintelecan, pe atunci logodnica (acum soția) fratelui meu, avea 3 ani experiență practică în acest domeniu. Silviu, fratele meu, avea experiență în domeniul asistenței medicale, iar eu pe partea de asistență socială. Am considerat că putem face o echipă bună împreună, ne-am unit forțele, cunoștințele și experiența, iar prezentul dovedește că a fost o decizie bună.


Cine sunt antreprenorii care manageriază compania și ce îi recomandă?


Eu și fratele meu, Silviu Pop, am pus bazele companiei Sylviancare. Eu am absolvit Liceul Liviu Rebreanu din Bistrița în anul 1996, secția Chimie-Biologie, apoi Facultatea de Asistență Socială la Babeș-Bolyai, Cluj. Am lucrat la un spital de psihiatrie timp de 3 ani și apoi am plecat în UK. Aici m-am angajat îngrijitor la un centru de zi pentru persoane cu dizabilități pentru 3 ani și apoi ca asistent social în protecția copilului la Kent County Council. Silviu a absolvit Grupul Școlar Sanitar, Bistrița ca asistent medical balneo-fizio-kinetoterapie. S-a angajat asistent medical la Centrul de Recuperare din Beclean, a fost apoi în Irak pentru 6 luni. În Anglia a lucrat ca si îngrijitor pentru vârstnici și persoane cu dizabilități inițial, apoi a promovat ca și team leader.



Care sunt abilitățile care desăvârșesc munca în acest domeniu și fără de care nu poți să lași o amprentă pozitivă asupra clienților?


Ceea ce ne-a ajutat foarte mult pentru a ajunge unde suntem astăzi a fost experiența pe care am acumulat-o pe postul de îngrijitor și asistent social în UK. Ne-a sprijinit și faptul că am progresat treptat în acest domeniu de activitate, am deprins treptat toate detaliile și particularitățile acestei munci, la fiecare nivel. Aptitudinile de manager le-am dobândit reflectând la modelele pe care le-am avut, iar aptitudinile antreprenoriale le-am moștenit din familie. Dar nimic nu te sprijină cu adevărat pentru tot ceea ce înseamnă să deschizi și să conduci propria companie decât abilități precum tenacitatea, perseverența, motivația de a reuși, o gândire deschisă și capacitatea de a învăța din greșeli.

Pentru a lăsa o amprentă pozitivă asupra clienților trebuie să ai multă răbdare, optimism, o atitudine pozitivă și capacitatea de a vedea lucrurile din perspectiva clientului.



Cum ați reușit să închegați o echipă competentă și de încredere având în vedere că vorbim despre un domeniu sensibil, un domeniu în care totul începe de la empatie și compatibilitate cu clientul?


Echipa manageriala a fost selectată etapizat, pe măsură ce am crescut…fiecare membru al echipei a început de jos, ca și carer și a progresat apoi ca și senior, field care supervisor, care coordinator etc. Selecția s-a bazat pe abilități precum atenția la detalii, loialitatea candidaților și determinarea de a respecta nevoile clienților și procedurile companiei. Doresc să o menționez aici pe Cristina Petrache (Care Coordinator), care a fost cu noi încă de la început și pe Mioara Marica, care ni s-a alăturat în anul 2016 ca si carer, iar apoi ca și Field Support Supervisor în 2017.


Care au fost aspectele de care ați ținut cont cel mai mult în procesele de selecție și recrutare a resursei umane?


Pentru a obține un loc de muncă în acest domeniu nu este nevoie să îndeplinești prea multe condiții, este nevoie de permis de conducere, abilitatea de a vorbi limba engleză la nivel conversațional, dorință de muncă și implicare. Mulți încearcă, dar în general rămân cei pentru care banii nu sunt singura motivație.

Domeniul îngrijirilor socio-medicale este unul dominat de femei. Multe femei care muncesc în acest domeniu si care au progresat în această carieră au luat decizia de a se gândi la următorul pas, și anume, de a-și deschide propria companie de îngrijire. Aici, în Marea Britanie, acest domeniu este unul aflat în plină dezvoltare și este nevoie în permanență de astfel de servicii. Populația se află într-o continuă îmbătrânire și se preconizeaza că vor crește de la an la an cazurile de Demență și Alzheimer.


Activitatea Sylviancare se desfășoară pe teritoriul Marii Britanii. A fost acest aspect un atuu în dezvoltarea firmei? Cum ați descrie acest mediu din perspectiva activității pe care o desfășurați și cum ați fost percepuți de comunitate/clienți?


A fost un atuu pentru că domeniul în care funcționăm este unul foarte bine pus la punct și reglementat aici, în Marea Britanie. Tot ce facem, începând de la pașii pe care îi urmăm în domeniul recrutării, training-urile care trebuie realizate de către îngrijitori înainte de a începe munca și felul cum administrăm medicația este dictat de proceduri. Atât timp cât respecți regulile și procedurile, nu poți să dai greș.


Care sunt serviciile complete pe care le oferiți în prezent?

În prezent, oferim servicii de îngrijire a persoanelor în vârstă, în exclusivitate la domiciliul acestora. Pachetele noastre de îngrijire încep de la vizite de 30 de minute pe zi până la îngrijire 24 din 24.

La începutul anului 2019 am deschis un mic cămin pentru bătrâni în Viișoara, Bistrița, care se numește Zinnia Casa Maria. Prin acest proiect am dorit să aducem servicii de îngrijire de calitate la Bistrița, incluzând paturi reglabile electric și macarale. Căminul este deocamdata foarte mic, găzduiește doar 12 rezidenți, dar avem planuri de extindere. Dorim să îl extindem cu un centru de zi în viitorul apropiat, iar apoi să extindem capacitatea centrului rezidențial cu până la 50 de locuri.


Care a fost parcursul și etapele de dezvoltare ale business-ului și în ce punct ați reușit să îl aduceți astăzi?

Acum, după 5 ani, am ajuns la punctul de a franciza modelul de business pe care l-am pus la punct. Avem două francize, una în Ipswich, iar una în Bournemouth, care sunt la început, dar care vor începe în curând să ofere servicii de îngrijire în zona lor. Franciza din Essex este condusă de două fete originare din Bistrița (Gabriela și Alina Moldovan), iar cea din Bournemouth este condusă de două femei și un bărbat, care, la fel ca noi, au început ca și îngrijitori și au progresat într-o poziție de managent la compania pentru care au lucrat.


Ați întâmpinat momente de răscruce care v-au pus în dificultate? Care au fost acestea, cum ați reușit să le depășiți și să le transformați în experiențe constructive?

Momente de dificultate am întâlnit mereu de-a lungul timpului. În anul 2015, de exmplu, la câteva luni după ce am început activitatea de îngrijire în comunitate, consiliul local cu care lucram încă de la început ne-a suspendat contractul și ne-a pus condiții să îmbunătățim un aspect al serviciului nostru. Pentru a nu pierde contractul și pentru a putea continua munca trebuia să îndeplinim condițiile impuse cât mai repede posibil, ceea ce am și făcut și, la scurt timp, am primit din nou undă verde. Am acceptat și am înțeles că nimeni nu este perfect și cu toții facem greșeli. Ce am învățat din această experiență a fost că atunci când primești o plângere din partea clienților, nu ajută și nu este constructiv să devii defensiv și să dai vina pe alții. Trebuie să analizezi cu obiectivism și onestitate dacă într-adevăr ai făcut anumite greșit și să aduci schimbări acolo unde sunt minusuri pentru a deveni mai bun. Abilitatea de a învăța din greșeli este esențială în orice domeniu.